3 sätt att kontrollera om din affärsidé håller

När du står inför lanseringen av din affärsidé är det lätt att sväva bort och förlora verklighetsförankringen. Det du har räknat på och grubblat över i flera månader måste bara lyckas. Idén är idiotsäker. Men är den verkligen det? Här är 3 sätt att kontrollera om din affärsidé håller.

 

  1. Vilket behov fyller din idé?

Det finns få saker som är så inspirerande som att starta ett företag och i processen förverkliga en dröm. Utan entusiasm skulle det inte startas några framgångsrika företag alls. Men oavsett hur passionerad du är så måste det fortfarande finnas kunder som vill köpa det du säljer. Utan kunder har du ingen chans att nå framgång. Du måste vara realistisk och rannsaka dig själv och din idé. Fråga dig själv: Vilket behov fyller din affärsidé hos andra? Och är de beredda att betala dig för att få det behovet fyllt?

 

  1. Vilka ska du sälja till?

Det kan kännas tryggt att sikta in sig på en bred målgrupp när man startar upp en ny verksamhet. Men du gör dig själv och din affärsidé en björntjänst om du inte är selektiv och verkligen försöker förstå din målgrupps utmaningar och problem. Alla har helt enkelt inte behov av din produkt. Vem är din primära målgrupp? Visualisera dem och definiera hur dina produkt kan lösa deras problem.

 

  1. Hur ska du sticka ut?

En annan vanlig fälla är att avfärda en idé för att den redan existerar. Detta bör inte avskräcka dig. Väldigt få affärsidéer är helt unika och det är långt ifrån negativt. Tänk så här, idén har redan testats och utvärderats på marknaden innan du drar igång med den.

Lär dig istället av dina konkurrenter:

  • Vad har de gjort bra och vad har de gjort mindre bra
  • Kan du erbjuda en bättre eller billigare produkt
  • Kan du erbjuda en överlägsen kundservice

Behöver du lite hjälp och stöd innan lansering?

KONTAKTA OSS IDAG!
By | 2017-06-28T14:32:56+00:00 July 17th, 2015|Starta|0 Comments

About the Author:

Arevenue grundades år 2007 av Thomas Appelgren som har varit verksam som egenföretagare i branschen sedan 1984. Därför har vi en ingående förståelse för problemställningar och möjligheter i den ädla konsten som ett entreprenörskap innebär. Efter många år i branschen har vi även byggt upp ett nätverk av samarbetspartners och kan därför erbjuda ett brett utbud av tjänster och expertis för att maximera din verksamhets potential.

Leave A Comment