5 tips – Tjäna mer på dina existerande kunder

Att lägga fokus på att jaga nya kunder och glömma bort existerande är en fälla många småföretagare lätt fastnar i. Faktum är att det är dyrare och mer tidskrävande att knyta till sig nya kunder än att sälja mer till en befintlig kund. Nöjda kunder är lönsamma kunder. Här följer fem strategier som du kan applicera för att tjäna mer på dina existerande kunder.

1. Visa att du bryr dig

Oavsett hur stor din kund än må vara så är det människor du har att göra med och vi känner alla ett grundläggande behov av att känna oss uppskattade. Att interagera med dina kunder på ett personligt plan är mycket viktigt om du vill bygga lojalitet.

Det är din skyldighet att hålla reda på vad som händer i din kunds bransch. Prenumerera på en branschtidning och ta dig tiden att hålla dig uppdaterad. Håll även reda på viktiga datum i din kunds liv. Allt från födelsedagar till viktiga lanseringsdatum. Visa att du bryr dig.

2. Belöna lojalitet

Få din kund att känna sig speciell och ge dem en VIP-upplevelse. Det kan vara att bjuda in till kundträffar eller events, eller ge dem en spännande förhandsvisning på er senaste produktlansering.

3. Vad säger dina kunder om dig?

Sociala medier är ett utmärkt forum att visa att du bryr dig om dina kunder. Beroende på ditt företags bransch och inriktning så pratas det mer eller mindre om ditt företag på sociala medier. Allt är antagligen inte positivt. Se detta som en möjlighet att öppna upp för kommunikation och få viktiga insikter i hur dina kunder upplever dina produkter eller din tjänst.

Publicera bilder på dina kunder med dina produkter på er hemsida eller Facebook-sida. Uppmuntra kunderna att visa upp sitt deltagande i ditt varumärke via sociala medier. Det får kunderna att prata om ditt företag och känna sig delaktiga, engagerade och mer lojala.

4. Elektroniska nyhetsbrev

Använder du inte nyhetsbrev idag så uppmanar vi dig att skaffa detta omedelbart. Nyhetsbrev är en av de absolut mest effektiva kommunikationskanalerna som finns och utan tvekan det mest kostnadseffektiva. Det är ett ypperligt tillfälle att ge dina kunder något extra samt att hålla dina kunder uppdaterade om vad som händer i din värld.

Tänk på att endast skicka information som dina kunder upplever som relevant och användbart annars riskerar dina nyhetsbrev att hamna i skräpkorgen.

5. Vad vet du om dina kunder?

Tappa inte kontakten med dina kunder. Ha en ständig dialog. Vad är de intresserade av? Vad har de för utmaningar som du kan lösa? Ställ frågor och håll dig uppdaterad och skräddarsy ditt erbjudande för att ligga steget före dina konkurrenter.

Vi kan hjälpa dig att maximera din verksamhets lönsamhet

KONTAKTA OSS IDAG!
By | 2017-06-28T14:32:56+00:00 July 20th, 2015|Affärsutveckling, Driva, Entreprenörskap|0 Comments

About the Author:

Arevenue grundades år 2007 av Thomas Appelgren som har varit verksam som egenföretagare i branschen sedan 1984. Därför har vi en ingående förståelse för problemställningar och möjligheter i den ädla konsten som ett entreprenörskap innebär. Efter många år i branschen har vi även byggt upp ett nätverk av samarbetspartners och kan därför erbjuda ett brett utbud av tjänster och expertis för att maximera din verksamhets potential.

Leave A Comment