Som företagare måste vi kunna sälja våra produkter eller vår tjänst för att överleva. Detta kan kännas otäckt och skrämmande för många. Det är långt ifrån naturligt att sälja. Vissa har det, andra inte. Även om vi människor alla är olika och unika så har vi några grundläggande och inbyggda lagar som vi som företagare kan använda oss av när vi bygger vår säljstrategi.
Dessa 5 insikter kan dramatiskt förbättra din säljteknik:
1. Ge och få tillbaka
Den digitala revolutionen och sociala medier har gjort det lättare för företagare att inleda konversationer med sina kunder. Ha alltid som mål att hjälpa dina kunder med utbildande material på hemsidan, var aktiv på sociala medier och dela med dig av din expertiskunskap i blogginlägg. När du hjälper dina kunder lösa deras problem och utmaningar kommer de att vara mer benägna att handla av dig eftersom de är tacksamma för din tidigare hjälp.
2. Vi gör som alla andra
Vi som konsumenter litar inte längre blint på företagsspecifik information och produktbeskrivningar på samma sätt som vi gjorde för 10-15 år sedan. Vi litar dock på andra kunder. Uppmana därför dina kunder att dela med sig av sina upplevelser med dina produkter och var 100% transparent. Demonstrera tydligt på din hemsida och via sociala kanaler vad dina kunder tycker om din verksamhet.
3. Begränsa antalet
Produkter och tjänster blir mer attraktiva när deras upplevda tillgänglighet är begränsad. Människor tenderar att vara snabba i köpbeslutet om de tror att de kommer att gå miste om något. Att tidsbegränsa erbjudanden är ett ypperligt bra exempel som fungerar.
4. Vi följer auktoriteter
Många marknadsförare använder auktoriteter, till exempel läkare, för att stärka budskapet. Vi människor har en tendens att lyda uttalade experter och auktoriteter. Hitta experterna i din bransch och använd dem på ett trovärdigt sätt för att sälja mer och förstärka ditt varumärke.
5. Kontrasten säljer
När du ger offerter är det smart att alltid ge två alternativ. Genom att beskriva en mycket dyr sak först skapar du en känsla av att nästkommande sak är betydligt billigare. Ge exempelvis en dyr offert (som är fullmatad med allt du kan tänkas erbjuda) och en billigare med mindre innehåll.