Vad skiljer framgångsrika entreprenörer från andra dödliga företagare? Det är lätt att utgå från att de är smartare och mer drivna än oss vanliga hobby-entreprenörer. Så är oftast inte fallet. Här följer en lista på egenskaper framgångsrika entreprenörer har som även du kan ta inspiration från.
De sätter konkreta mål
Oavsett vem du är, vilken karriär du har valt, var du befinner dig på din personliga resa, eller vad dina specifika mål råkar vara så handlar framgång, oavsett hur du definierar det, om en sak: att sätta aggressiva mål och fullborda dem. Framgångsrika entreprenörer sätter djärva mål. Obekväma och många gånger orealistiska mål. De lyckas inte alltid nå sina mål – det gör ingen – men de kommer inte att låta det hindra dem från att försöka om och om igen tills de når dessa mål.
“Always aim for the moon, even if you miss, you’ll land among the stars.”
W.Clement
De tar sina mål på högsta allvar
De tar sina mål, prioriteringar och åtaganden på största allvar. När de har räknat ut vad de vill åstadkomma, jobbar de systematiskt för att nå sina utsatta mål. De är disciplinerade och passionerade.
De följer inte andra
De sanna banbrytande entreprenörerna finner sin egen väg och intresserar sig inte för hur deras konkurrenter tacklar branschens utmaningar. De har skygglappar på och tror benhårt på sin vision och sitt sätt att göra saker på.
De nöjer sig aldrig
Framgångsrika entreprenörer, oavsett vad de har uppnått i sin karriär, nöjer sig aldrig med vad de har uppnått utan söker konstant nya möjligheter att förbättra sig själv och deras verksamhet. De är alltid hungriga. De förväntar sig alltid mer av sig själva.
De har självinsikt
De känner sig själva och vet när de är som mest produktiva. Under dessa produktiva perioder låter de inget distrahera dem. Produktivitet och resultat går hand i hand.
De kan hantera misslyckanden
Entreprenörer ser misslyckanden som en värdefull möjlighet att lära sig. Det säger egentligen allt. Du måste lära dig dra nytta av flopparna, för det är när du misslyckas som du formger dina framtida succéer.
“You learn from your mistakes, not your successes”
John Sculley
De är inte rädda för nya trender
Varje bransch går igenom utvecklingsfaser och du måste lära dig att se förändringarna i din bransch redan på ett tidigt stadium. Gör det helt enkelt till din grej att alltid kolla nya företag som snabbt tar sig fram med ny teknik. Kanske finns det någonting där som du kan tillägna dig själv, och ditt företag.